VII Alan tutkimuskirjallisuutta, kansainvälinen (esimerkinomaisesti)

Kasvatuksen historian ENSYklopedia

ISSN 2984-3472

Mietzner, U., Myers, K., Peim, N. (eds) 2005. Visual History. Images of Education. Oxford: Peter Lang.

Ambjörnsson, Ronny & Elzinga, Aant. 1968. Tradition oc revolution. Huvuddrag I det europiska tänkandets historia. ??: Gidlunds.

Aries, Philippe. 1962. Centuries of Childhood. Harmondsworth, Middlesex.

Bantock, G. H. 1980. Studies in the History of Educational Theory. Volume I. After & Nature 1350–1765. Lontoo: George Allen & Unwin (myös volum II–III).

Baker, Bernadette M. 2001. In Perpetual Motion. Theories of Power, Educational history, and the Child. New York: Peter Lang. 

Depaepe, M. & Simon, F. 1995. Is there any Place for the History of “Education” in the “History of Education”? A Plea fot the History of Everyday Educational Reality in- and outside Schools. 32

Eby, F. 1952. The Development of Modern Education. 2.p. New York: Prentice-Hall, Inc.

Florin, Christina 1987. Kampen om Katedern. Feminiserings- och professionaliseringsprocessen inom den svenska folkskolans lärarkår 1860 – 1906. Umeå: Deparment of History, Umeå University.

Florin, C. & Johansson, U. 1993. ”Där de härliga lagrarna gro…” Kultur, klass och kön i det svenska läroverket 1850–1914. Tukholma: Tiden.

Hake, Barry, J., Ahonen, Kirsi & Stifter, Christian H. (Eds.) 2025. Reformers, Activists, Intellectuals, and the Circulation of Knowledge. Studies in Social, Cultural, and Popular Educational Movements in Europe, 1815–1973, Peter Lang.  

Lindroth, S. 1976. Uppsala Universitet 1477–1977. Tukholma: Almqvist & Wiksell International.

de Mause, Lloyd. The history oc Childhood. ?+: A Condor Book Souvenir Press (E & A) LTD.

Markus, T. A. 1996. Early Nineteenth Century School Space and Ideology. Paedagogica historica. International Journal of the History of Education vol 32 (1), 9–50.

Pollock, Linda A. 1988. Forgotten Children. Parent-child relations from 1500 to 1900.  4.p. Cambridge University Press.

Sandström, C. 1978. Utbildningens idehistoria. Om samhällsförändringarnas inflytande på undervisningens mål och idéinnehåll genom tiderna i Sverige och utlandet. Tukholma: Bonniers.

Savoie, P., Bruter, A. & Frijhoff, W. 2004. Secondary Education: Institutional, Cultural and Social History. Paedagogica Historica 40 (1 & 2), 9–14.

Sjöstrand, W. 1969. Pedagogiska Grundproblem i hitorisk belysning. Lund: Gleerups.

Tyack, D. & Cuban, L. 1995. Tinkering toward utopia. A Century of Public School Reform. London Harvard University Press.

Wikander, U. 1994. Sekelskiftet 1900. Konstruktion av nygammal kvinnlighet. Teoksessa U. Wikander (toim.) Det evigt kvinnliga. En historia om förändring. Stockholm: Tidens förlag.

Ödman, P.-J. 1995. Kontrasternas spel – en svensk mentalitets- och pedagogikhistoria I–II. Stockholm: Norstedts.